Ce e Culture Hack și cum se desfășoară

Culture Hack e un eveniment dedicat operatorilor culturali, developerilor și designerilor, al cărui scop este crearea de proiecte digitale de promovare a conținutului cultural.

Culture Hack e un eveniment în 3 etape, care oferă spațiu și timp de lucru echipelor, pentru ca ideile să se transpună în coduri și codurile în interfețe prietenoase prin care putem accesa opere culturale.

Cele 3 etape ale proiectului sunt:

  • Pitching– 12 ianuarie 2018- operatorii culturali își prezintă ideile de proiecte; formarea echipelor care vor lucra la fiecare proiect; analiza datelor și stabilirea pașilor pentru dezvoltarea proiectelor;
  • Developing– 13 ianuarie 2018- 2 martie 2018- dezvoltarea proiectelor;
  • Awarding– 3 martie 2018- retușuri, prezentarea aplicațiilor și premierea celor mai bune 3 proiecte

Actualizăm informații pe pagina evenimentului: http://bit.ly/2j1BySw

Mai jos găsiți informații detaliate despre:

 

Cine poate participa

La eveniment se pot înscrie reprezentanți ai instituțiilor publice, ai muzeelor, bibliotecilor, arhivelor, artiști independenți, reprezentanți ai galeriilor de artă, ai organizațiilor non-guvernamentale din domeniul culturii, programatori, indiferent de limbajele de programare pe care le folosesc, designeri grafici, webdesigneri.

Operatorii culturali trebuie să își asume că vor pune la dispoziție datele necesare dezvoltării proiectului înscris. Toți participanții trebuie să își asume că proiectele rezultate vor fi publicate sub o licență liberă.

Regulament

[gview file=”http://www.inovarepublica.ro/wp-content/uploads/2017/11/Regulament-oficial-Culture-Hack.pdf”]

 

Cum mă înscriu

Înscrierea la prima întâlnire Culture Hack se face prin completarea formularului de mai jos.

În intervalul 19 ianuarie-15 februarie, înscrierile sunt deschise doar programatorilor. Detalii aici.

Unde are loc

Primul eveniment, de pe data de 12 ianuarie, este găzduit de Muzeul Național al Literaturii Române (Str. Nicolae Crețulescu, nr. 8, București). Locul unde se va desfășura  hackathon-ul de pe 3 martie va fi anunțat în curând.

 

Proiecte înscrise

(în ordinea înscrierii. Actualizat: 10 ianuarie 2018)

1. City Culture Guides

  • Vrem sa cream o aplicatie prin intermediul careia turistii sa poata gasi foarte usor ghizi care sa le arate obiectivele turistice si culturale din zona pe care o viziteaza. Avem nevoie de finantare pentru de dezvoltarea aplicatiei, parteneriate cu agentiile de turism si marketing-ul catre utilizatori.

Propus de: Bogdan Mândru / Mobile Media Synergies

 

2. Pașaport Cultural

  • O aplicatie foto care pune la dispozitie un efect de “stampila” pentru utilizatori. De fiecare data cand merg undeva (muzeu, teatru, biblioteca, actiuni de ecologizare etc) si aleg sa isi faca poze acolo, pot folosi stampila. Multimea stampilelor constituie un jurnal cultural al persoanei. Unii operatori culturali pot alege sa recompenseze un anume numar/ tip de stampile. (to be seen) Scopul aplicatiei este sa ajute la cresterea vizibilitatii comportamentului de consum cultural, in mediile sociale.

Propus de: Loredana Niculae / Agenda Culturală pentru Copii

 

3. Zestrea ascunsă

  • „Zestrea ascunsă” încearcă să scoată din arhive melodiile și poveștile adunate de-a lungul timpului de la cei care le-au cântat sau povestit și să le redea înapoi celor cărora le aparțin sau urmașilor acestora. Mi-am dorit să găsesc o metodă cît mai puțin intruzivă prin care cântecele și poveștile din arhive să se întoarcă înapoi în satele de unde au fost înregistrate, să fie ascultate de cei care le-au cântat sau povestit în tinerețea lor. Cutiuța prototip este o prima încercare de a reda o parte din patrimoniul imaterial înapoi prin intermediul tehnologiilor digitale, mascate de o interfață analogică. Doresc sa dezvolt acest prototip in asa fel incat sa il reproduc in cat mai multe exemplare personalizate.

Propus de: Liviu Pop / Institutul “Arhiva de Folclor a Academiei Romane” Cluj-Napoca

 

4. Pinacoteca UAUIM-Colecția Stephan Eleutheriades

  • O galerie virtuală a Pinacotecii UAUIM cu accent pe cele 61 tablouri ale lui Stephan Eleutheriades (1922-2017) născut în Mangalia de origine greacă, repatriat în perioada sistematizării Mangaliei, nostalgic la imaginea vechiului oraș continuă să picteze chiar și în Rio de Janeiro, ca manifest împotriva pierderii orașului istoric. Avem tablourile, citate ale autorului referitoare la diferite colțuri surprinse și chiar un interviu audio al pictorului.

Propus de: Claudia Popescu / Muzeul Universității de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu, București

 

5. EXPERIENCE ARTHUB

  • Pregătim o publicație cu magazin online și eventual o aplicație pentru telefon în jurul proiectului ARTHUB pentru a putea promova toate evenimentele și tipurile de proiecte care se desfășoară în jurul ARTHUB – inclusiv să vindem artă și obiecte personalizate prin intermediul unor lucrări de artă/design realizate de colegi de-ai noștri.

Propus de: Nona Șerbănescu / Asociația pentru Promovarea Artelor Contemporane

 

6. Catalogare online pentru Europeana

Propus de: Dan Matei / Institutul Național al Patrimoniului

 

7. NOVA Festival

  • Festival de Science and Tech in Arts cu line-up international care va conecta piata locala la abordarile din afara, artistii straini ar interactiona cu cei locali, ar crea instalatii impreuna, performanceuri mobile, focusate pe tehnologii cu sens, care potenteaza substanta spectacolului, nu o poleiesc.De asemenea ar invata limbaje noi, perspective noi in lumea artelor performative. Bucurestiul ar fi pe harta hotspoturilor culturale din nou.

Propus de: Ada Matei / POINT

 

8. Biblioteca Virtuală

  • Crearea unei biblioteci de carte scolara diponibila online.

Propus de: Marcela Dobre / Liceul Tehnologic Cazanesti

 

9. MyAntiquesMarket

  • Cautarea si gasirea galeriilor de arta si a magazinelor de antichitati, de o anumita specializare (categorie), fara a avea cunostinte de informatica, cu doar un minim de efort (apasarea unui buton). Peste 25.000 de websiteuri sunt indexate, cu locatia exacta, oferind colectionarilor si iubitorilor de frumos cea mai mare, completa si atractiva solutie, pentru a gasi dealerii preferati. Avantajele fata de platformele similare – www.google.com/maps/, www.antiquetrail.com/, globalgalleryguide.saatchigallery.com/ , si multe altele, sunt multiple – nu trebuie sa stapanesti limbi straine, (de fapt nu trebuie sa scrii nimic – apasarea unui buton iti arata intr-o secunda 2.600 de anticariate cu carti vechi sau 10.000 de galerii de pictura, din Tokyo pana in San Francisco), harta este intuitiva, practica si utila (printr-un zoom pe harta poti izola o regiune sau un oras). Pentru eventuale explicatii, va stau la dispozitie.

Propus de: Florin Valentin Marin / MyAntiquesMarket

 

10. The Fiction of Reality

  • Expoziție de artă contemporană în noul spațiu virtual “Arrhythmicity”, dezvoltat de dalpofzs (www.dalpofzs.com). “Arrhythmicity” este gândit, în primul rând, ca un spațiu expozițional online accesibil cu ajutorul ochelarilor de realitate virtuală pentru smartphone, însă vizitarea expozițiilor este posibilă de pe smartphone, iphone, tabletă, ipad, laptop sau desktop chiar și în lipsa ochelarilor VR. Proiectul este construit folosind platforma A-Frame (aframe.io), și moștenește cerințele tehnice ale acesteia. Prima expoziție deschisă în Arrhythmicity poate fi vizitată la adresa www.arr.dalpofzs.com începând din decembrie 2017. Pentru realizarea următoarei expoziții suntem interesați să colaborăm cu unul sau doi tineri artiști dornici să experimenteze cu posibilitățile spațiului nostru virtual pe tema “ficțiunea realității”. Eventualul interes al unui operator cultural ar deschide, de asemenea, posibilitatea expunerii proiectului într-un spațiu expozițional tradițional (caz în care colaborarea unei persoane cu expertiză tehnică adecvată va fi necesară). Beneficiarii proiectului vor fi toți cei interesați de arta contemporană, în măsura în care au acces la internet și un dispozitiv care întrunește cerințele tehnice (aproape orice device care are instalată ultima versiune a unuia dintre browserele de internet: Safari, Chrome sau Firefox)

Propus de: Mihai Bacaran / dalpofzs

 

11. ArtChain

  • Solutie de contracte pentru artisti bazata pe tehnologia blockchain.

Propus de: Geo Scripcariu / Space Hub

 

12. Centenar Quest

  • Aplicația se adresează copiilor cu vârste peste opt ani si se înscrie în asa-numitul curent “edutainment”. Copiii pot afla informații despre Primul Război Mondial si Marea Unire prin intermediul acestei “mini-enciclopedii”. Ne propunem ca aplicatia să-i învețe interactiv pe elevi istoria locurilor si personalităților care au participat la realizarea Marii Uniri.

Propus de: Diana Stîrlea / Departamentul Identitate Națională – Ministerul Culturii si Identității Naționale

 

13. Black Sea Diaries – it’s your turn

  • Avem in curs de implementare un proiect documentar foto-video prin care spunem povestile oamenilor obisnuiti din zona extinsa a Marii Negre – Black Sea Diaries. Ne dorim sa aratam fata umana a regiunii; dincolo de conflicte oamenii impartasesc aceleasi bucurii, au aceleasi griji. Resursele au limitate filmarile la 2 personaje/tara, insa ne-am dori sa ajungem la mai multi oameni din regiune prin online, anume sa le cerem sa incarce short movies proprii cu raspunsurile la intrebarile – “de ce iti este cel mai frica?” si “care a fost cea mai frumoasa zi din viata ta?” pe o platforma in site. Cel mai apreciat film va primi un premiu. Avem nevoie de resurse pentru a construi aceasta platforma, urmand ca echipa BSD sa implementeze efectiv proiectul (call for short movies, aprobare, incarcare, evaluare, comunicare).

Propus de: Adelina Dabu / Funky Citizens – echipa Black Sea Diaries

 

14. SAM (Semantic Architectural Model)

  • Tot mai multe bunuri de patrimoniu sunt scanate 3D si stocate in spatiul virtual, insa vizualizarea, interogarea si editarea unor asemenea capturi de date nu este inca operationala. Nu avem, deocamdata, altceva decat un echivalent 3D al fotografiei. Si, tot asa cum pixelii unei imagini nu stiu ca reprezinta o anumita figura, nici norii de puncte ai unui releveu obtinut prin scanare nu furnizeaza informatie despre obiectul reprezentat, ci doar o stocheaza. Solutia, cel putin pentru monumentele de arhitectura, ar fi o aplicatie prin care sa putem mapa un model CAD simplificat, realizat de specialisti in prealabil, peste capturile de date 3D, in scopul convertirii lor in obiecte inteligente. O astfel de aplicatie ar fi utila in:
    1. restaurarea de arhitectura, prin furnizarea unui model 3D exact si totodata editabil
    2. evidenta patrimoniului, prin generarea de modele semantic inteligente, ce pot fi triate prin interogari specifice bazelor de date
    3. publicului consumator de cultura, care va “vizita” cu usurinta monumentele de arhitectura in mediul virtual – fiindca geometria acestora, odata procesata, va fi indeajuns de simpla pentru a putea fi afisata pe dispozitive mobile.

Propus de: Andreea Iosif

 

15. Povestea Marelui Război – România

  • Povestea Marelui Razboi prezentata infografic cronologic (prezentarea evenimentelor asa cum s-au intamplat in timp, permitând cititorilor sa analizeze relatia temporala dintre diferitele etape ale evenimentelor din Primul Razboi Mondial) cu elemente dinamice (in miscare). Scopul aplicatiei este prezentarea concisa si captivanta a desfasurarii Marelui Razboi pentru generatia “millennials” si nu numai (tinta aplicatiei), generatii pentru care timpul disponibil si tehnologia sunt elemente cheie in decizia de a urmari sau nu o poveste. De ce:
    • are mult mai multe sanse sa fie citit decat articolele (oamenii reactioneaza mai bine la informatia vizuala decat la text)
    • este o unealta de invatare usoara, placuta si aerisita, o imagine cu date prezentate intr-un mod compact si usor de inteles
    • o cale de a face cunoscuta marca (logo-ul departamentului poate fi pus in partea de jos a infograficului)

Propus de: Loredana Pricop / Departamentul Identitate Națională – Ministerul Culturii și Identitatii Naționale

 

16. QR Dolj Library – Bibliotecă virtuală pentru locațiile tranzitate din județul Dolj

  • Aplicație Android și IOS pentru căutarea și vizualizarea cărților digitizate/e-book existente în baza de date a Portalului Informațional al județului Dolj. Aplicația trebuie să conțină un modul simplu/eficient de căutare a cuvintelor conținute în titlu și/sau text. Persoanele interesate vor putea descărca, pe dispozitive mobile, din panouri publicitare aflate în locurile de tranzit (aeroport, gară, trenuri, puncte vamale), printr-o simplă scanare a codurilor QR relevante. Cărțile din literatura clasică vor avea acces liber, dar dacă se dorește descărcarea unui titlu actual, va trebui ca persoanele interesate să furnizeze un număr de card de bibliotecă. Ne propunem, până în 23 aprilie, Ziua Internațională a Cărții, să avem 50 de titluri disponibile pentru descărcare imediată: 25 cărți clasice și 25 titluri actuale, din diferite domenii.

Propus de: Mihaela Dudău / Biblioteca Județeană ”Alexandru și Aristia Aman”

 

17. Conservarea şi restaurarea patrimoniului mobil

  • Conservarea şi restaurarea patrimoniului cultural naţional

Propus de: Liliana Țolaș / Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane

 

18. Grivita 53 – Primul teatru construit impreuna

  • Grivita 53 reprezinta initiativa de construire a primului teatru independent din Romania dupa 71 de ani. Campania de strangere de fonduri este demarata de la inceputul acestui an si dorim sa o ducem la urmatorul nivel, printr-un demers unic de strangere de fonduri in mediul online. Pe site-ul www.grivita53.ro la momentul actual exista o pagina pentru donatiile prin intermediul cardului, prin care oamenii pot dona de la caramizi pentru construirea teatrului, pana la scaune sau ferestre. Fiecare dintre aceste parti are un cost diferit.
  • Prin inscrierea in Culture Hack, ne dorim sa facem procesul de donatii online mai usor si interactiv. Scopul final este ca la momentul donarii unei anumite parti din teatru, utilizatorul sa poata vedea intreg teatru construit in 3D si sa isi aleaga ce parte doreste sa o doneze. La momentul respectiv, formularul pentru donatii si plata cu cardul sa apara in platforma.
  • Ulterior donatiei, acesta sa isi poata vedea in interiorul teatrului 3D, caramida, scaunul sau orice alta parte din teatru, cu numele pe el. La finalul campaniei de strangere de fonduri, in momentul in care se va construi teatrul, fiecare parte donata de o persoana, va avea numele in realitate pe ea pentru totdeauna!

Propus de: Andrei David / Grivița 53

 

 

 

19. VizArt – Vizitator “la Artă”

  • Aplicația își propune să centralizeze electronic evidența vizitatorilor Muzeului Județean de Artă ≪Centrul Artistic Baia Mare≫. Pentru fiecare vizitator, aplicația inregistrează tipul biletului cumpărat (deci și categoria de vârstă – tânăr, adult, pensionar), tipul de activitate (atelier sau vizită), rezident sau turist, român sau străin și permite înregistrarea unor date suplimentare în cazul în care vizitatorul dorește să le pună la dispoziție: vârsta exactă, de unde a aflat despre muzeu, date de contact etc. De asemenea vizitatorul ar putea alege limba în care să completeze – română, maghiară, engleză – aspect care ar facilita comunicarea și ar eficientiza procesul de înregistrare a datelor în special în cazul grupurilor de turiști străini (preponderent maghiari).
  • Avantajul dezvoltării unei asemenea aplicații ar fi completarea statisticilor pentru vizitatori în timp real și posibilitatea construirii unei baze de date electronice privind evidența vizitatorilor. În prezent această activitate se realizează cu ajutorul unui registru de vizitatori, iar datele înregistrate manual de persoana responsabilă de casierie sunt ulterior centralizate și trecute într-un document electronic.
  • Aplicația, instalată pe două tablete, ar putea fi utilizată direct de vizitatori la intrarea în muzeu sau datele ar putea fi introduse direct de către angajatul instituției. În timp, în aplicație s-ar putea adăuga întrebări suplimentare care să servească drept cercetări privind comportamentul consumatorilor de produs cultural-artistic muzeal. Exista aplicații similare de online ticketing (spre exemplu, free, open source https://www.attendize.com), însă muzeul nostru nu are nevoie de vânzare online a biletelor, ci doar de partea de evidență a vizitatorilor.

Propus de: Oana Enășel / Muzeul Județean de Artă “Centrul Artistic Baia Mare”

 

20. Smart Museum 1.0

  • Smart device-uri și programare; vizitatorii muzeului

Propus de: Daniel Costache, Radu Nedelcu / Muzeul Județean Buzău

 

21. Arhiva Mihai Pop

  • Proiectul isi propune sa popularizeze si sa valorifice mostenirea culturala a profesorului Mihai Pop, personalitate charismatica a secolului XX, care a influentat intr-un mod subtil, dar pregnant, mai multe zone ale vietii culturale romanesti si internationale, conectand scena stiintifica locala cu piata internationala de idei. Arhiva „Mihai Pop” este vasta si necesita o intelegere in unicitatea sa, iar intregul potential al materialului documentar nu poate fi valorificat decat de o echipa interdisciplinara, formata din arhivisti, etnologi, antropologi si sociologi.
  • Aceasta echipa va studia arhiva, va clasifica documentele, le va digitaliza, structura si organiza, imbogatind astfel fondul Mihai Pop gazduit de arhiva Muzeului Taranului Roman. Fondul Mihai Pop reprezinta o contributie majora si unica pentru cercetatorii care vor sa desluseasca viata, opera si influenta pe care Pop a avut-o asupra multiplelor domenii in care a fost activ.
  • Unul dintre pariurile acestui proiect este ca prin intermediul mediului digital si a unor abordari inovative sa popularizeze activitatea acestei “personalitati de nisa” si sa-l aduca in prim plan pe acest Socrate modern, care poate constitui un model in aceasta perioada cand societatea romaneasca pare a-si fi pierdut busola.

Propus de: Rucsandra Pop / Asociatia Academician Mihai Pop

 

22. Cultura in Realitate Virtuala

  • Ideea consta intr-o platforma unde utilizatorii pot efectua un tur virtual al unor muzee reale, asistati de un ghid. Pentru punerea in practica a ideii, este necesara indexarea unor zone/expozitii/galerii din cadrul unui muzeu pilot, ceea ce necesita o camera video 360 si un tur ghidat din partea muzeului. Produsul va putea fi folosit de catre oricine, de la copii pana la adulti (turul ar putea fi adaptat). Experienta in realitate virtuala ar reprezenta o mostra a muzeului, utilizatorii fiind incurajati sa viziteze fizic institutiile. Ca exemple similare, Google a catalogat un numar de muzee din strainatate, accesibile prin Google Street View.

Propus de: Paul Bricman / Solenoid Labs

 

23. Evenimente muzeale. Platformă online pentru promovarea activităților muzeale din România

  • Evenimente muzeale. Aplicație mobilă care să folosească informațiile din https://evenimentemuzeale.ro – Platformă online pentru promovarea activităților muzeale din România.
  • Utilizatorii să aibă posibilitatea de a se abona la primirea de informații legate de activitățile muzeale care se desfășoară la un muzeu sau mai multe (loc desfășurare), să primească evenimentele muzeale din localitatea de interes sau din județ. Să aibă acces la un calendar cu activitățile viitoare. Să poate seta reminder. Să poată să vadă evenimentele din ziua respectivă. Implementare hartă google. (avem toate muzeele localizate )
  • Dorim realizarea unei aplicații care să se bazeze cât mai mult pe pagina web, care sa ofere selecții și reminder dar care să folosească cât mai mult pagina web optimizată pentru mobil.
  • Platforma este pe worpress și folosește The Events Calendar Pro, Community Events, Filter Bar by Modern Tribe. Pentru a ușura colectarea de informații am contactat o serie de muzee care au acceptat să își urce direct evenimentele. Ne așteptăm ca majoritatea muzeelor să accepte să ajute. Dar avem nevoie să simplificăm cât mai mult acest proces:
    • Pentru obținerea adresei muzeelor, a programul de lucru, a locului de desfășurare, a organizatorilor avem nevoie de realizarea unei legături cu baza online http://ghidulmuzeelor.cimec.ro/ și maparea ei cu câmpurile corespondente din event calendar.
    • Realizarea unor câmpuri suplimentare (custom post), accesibile in interfața actuală de administrare a muzeelor in care sa poată urca fotografii de la vernisaj, fotografii panoramice/tur virtual, fotografii detaliate alea obiectelor expuse sau panourile expoziției.
    • De mare ajutor ar fi implementarea unei soluții prin care muzeele sa își importe și în contul de facebook evenimentele, acum ele sunt publicate automat doar pe pagina https://www.facebook.com/evenimentemuzeale sau invers, să se importe din contul lor de facebook events în pagina noastră. Pentru import din facebook, Modern tribe oferă o soluție, Event Aggregator, dar care nu este accesibilă în contul în care muzeele introduc evenimentele.
    • Optimizarea pentru mobil, foarte multe persoane folosesc mobilul inclusiv la introducerea/actualizarea unor evenimente nu doar la browsing
    • Aplicația se mișcă cam lent dar suntem in proces de mutare pe un server cu php 7, optimizat pentru wordpress

Propus de: Vasile Andrei / Institutul Național al Patrimoniului [fostul CIMEC]

 

24. On-Stage / Off-stage

  • Aplicație mobilă care centralizează toate spectacolele de teatru, operă, dans din București și/sau din țară și permite utilizatorului să primească oferte/recomandări personalizate (în funcție de tipul de spectacol preferat, de instituția de spectacole preferată), să cumpere bilete la spectacole, să ofere feedback/rating spectacolelor, să distribuie prietenilor programul spectacolului, să primească notificări despre spectacolele preferate și să vizualizeze imagini din backstage (foto sau video cu regizor, scenograf, actori).
  • Exemplu similar: Stagedoor app

Propus de: Cristina Nichimis

 

 

25. RomLit

  • Când am creat platforma www.romanianliteraturenow.com, scopul a fost de a promova literatura română în rândul cititorilor de limbă engleză. Vrem să ducem ideea mai departe și să facilităm accesul la informațiile despre literatura română prin crearea unei platforme, RomLit, în limba engleză.
  • Avem nevoie de finanțare pentru dezvoltarea aplicației, precum și pentru promovarea ei în rândul editorilor, traducătorilor și cititorilor în limba engleză.

Propus de: Emanuela Ignatoiu-Sora / Romanian Literature Now

 

26. (fără titlu)

  • O aplicație care, folosindu-se de locația utilizatorului, îl poate înștiința pe acesta de evenimente culturale din apropierea sa și în poate oferi informații succinte despre o serie de subiecte dependente de locație (cine a fost persoana după care a fost numită o stradă, ce reprezintă o statuie sau bust, istoria unei clădiri, etc.). Scurt și simplu – așa vom descrie acest proiect. Țintim publicul tânăr care își dorește să exploreze istoria și cultura într-un format de Social Media.

Propus de: Cristian Răzvan Negrea / Biochain Group

 

27. Muzeu multisenzorial

  • Vizitatorul intra in muzeu si isi incepe traseul prestabilit. Soseste in coltul interactiv al muzeului unde il asteapta diferite obiecte muzeale originale sau replici. Acestea nu sunt protejate de vizitator prin bine cunoscuta vitrina ci vizitatorul este invitat sa atinga obiectele. Fiecare obiect declanseaza o poezie, cantec, poveste, un film despre acel obicei sau poze si texte. De aceasta instalatie ar putea beneficia inclusiv persoanele nevazatoare care ar putea asculta simti diferitele obiecte tactil si asculta lucrari sonore. Instalatia nu vizeaza un singur muzeu ci poate fi adaptata si interpretata la colectiile fiecarui muzeu cu materialele specifice ale acestora.
  • Ideea principala a pornit de la obiceiul folcloric a șezătorii cand femeile se adunau iarna la tesut si isi petreceau timpul cantand si jucand jocuri. Unul dintre acestea era jocul numit Vergelul (Sânvăsâiatul), care era de fapt o ghicitoare in cadrul careia o femeia batrana ii descria ursitul fetei tinere pe baza urmatorului aranjament: femeia in varsta statea la o masa pe care erau asezate 5 farfurii cu capul in jos. Sub fiecare farfurie era un obiect: monezi, graunte,oglinda, etc. Fata tanara alegea o farfurie si o ridica sa vada ce obiect gaseste. Pe baza obiectului femeia in varsta ii descria fetei caracteristicile viitorului ei sot:daca a ales o moneda-Ursitul va fi bogat, o vei duce bine, insa va vor paste pericole, invidii, etc. Femeia in varsta descrie atat lucrurile pozitive cat si cele negative.

Propus de: Adela Muntean

 

28. Iubesc muntele

  • Promovarea culturii si civilizatiei montane prin mijloace de comunicare si expunere digitale.

Propus de: Dan Burlac / Alpin Film Festival

 

29. Dez(arhivatorul)

  • Arhiva de Imagine a Muzeului Țăranului Român propune maparea digitală a vieții sociale a unei imagini – de la ivire fotografică, arhivare, la folosirea acesteia în cadrul expunerii muzeale și până la „reciclarea” ei – sub forma unui aplicații interactive (joc) prin intermediul căreia vizitatorii să poată explora în mod diferit o parte importantă a colecțiilor noastre vizuale (fondurile de clișee pe sticlă datând din prima parte a sec. al XX-lea). Dorim ca aplicația să fie integrată în viitoarea expunere permanentă a Muzeului Țăranului Român, într-un spațiu expozițional dedicat în exclusivitate curatorierii Arhivei de Imagine.

Propus de: Iris Șerban / Muzeul Național al Țăranului Român – Arhiva de Imagine

 

30. Poarta in Harta

  • O simulare virtuala 3D dupa planul de oras al Oradei de secol 17.
  • Prin intermendiul ochelarilor 3 D, vizitatorii au posibilitatea sa patrunda intr-o alta lume, reconstituita pe baza lucrarii din muzeu.
  • Sunt necesare elemente de grafica si programare de tipul celor folosite in proiectarea unui joc video de scara redusa.
  • Totodata este nevoie si de documentare istorica cu privire la elementele de costum si arhitectura ale epocii.

Propus de: Ioana Zamfir / Muzeul National al Hartilor si Cartii Vechi